loading...

خانومانه

سرماخوردگی بیشتر در فصل زمستان رایج است اما در فصول دیگر سال نیز دیده می شود. هنگامی که علائمی همانند آبریزش بینی، گلودرد و سرفه را تجربه می کنیم، به طور حتم می دانیم که دچار سرماخوردگی شده ایم. اگرچه

بهترین درمان های خانگی برای سرماخوردگی

خانومانه بازدید : 136 شنبه 10 خرداد 1399 : 11:58 نظرات (1)

سرماخوردگی بیشتر در فصل زمستان رایج است اما در فصول دیگر سال نیز دیده می شود. هنگامی که علائمی همانند آبریزش بینی، گلودرد و سرفه را تجربه می کنیم، به طور حتم می دانیم که دچار سرماخوردگی شده ایم. اگرچه، درمان قطعی برای سرماخوردگی وجود ندارد اما بسیاری از درمان ها و داروهای سرماخوردگی با پشتیبانی علمی وجود دارد که می توانند به شما احساس بهتری دهند. در این مطلب سایت خانومانه بهترین راه کارهای درمان سرماخوردگی را معرفی می کنیم که به شما کمک خواهند کرد و به سوالات متداول درمورد سرماخوردگی پاسخ خواهیم داد.

 

بهترین درمان های خانگی برای سرماخوردگی

 

سرماخوردگی چیست؟

سرماخوردگی، یک بیماری عفونی ویروسی مربوط به دستگاه تنفسی فوقانی است. این بیماری در درجه اول بینی، گلو، سینوس ها و حنجره را مبتلا می کند؛ پس از قرار گرفتن در معرض ویروس، علائم و نشانه ها ممکن است در کمتر از ۲ روز ظاهر شوند. این علائم شامل موارد زیر است:

– گلودرد

– آبریزش بینی

– عطسه

– سردرد (نادر)

– تب (نادر)

 

سرماخوردگی چه مدت طول می کشد؟

به طور کلی، افراد طی ۷ تا ۱۰ روز بهبود می یابند؛ با این حال، برخی از علائم ممکن است تا ۳ هفته ادامه یابن. سرماخوردگی برای افرادی که مشکلات دیگر سلامتی دارند جدی تر است!

 

چه عواملی باعث ایجاد سرماخوردگی می شود؟

سرماخوردگی، توسط تعدادی ویروس ایجاد می گردد. متداول ترین ویروس، راینو ویروس می باشد؛ سایر موارد ممکن است شامل کرونا ویروس، آنفولانزا، آدنو ویروس، ارتوپنومو ویروس، آنترو ویروس و متاپنومو ویروس انسانی باشد. در حقیقت، بیش از ۲۰۰ نوع ویروس با سرماخوردگی همراه است. همچنین، وجود بیش از یک نوع ویروس نیز رایج است.

سرماخوردگی، معمولا از طریق ذرات معلق در هوا و یا اجسام آلوده منتقل می گردد. سرماخوردگی ناشی از راینو ویروس در طی ۳ روز اول بیشترین عفونت را نشان می دهد و سپس، عفونت کم کم کاهش می یابد. با این وجود، این ویروس ممکن است بیش از ۱۸ ساعت در یک محیط زنده بماند و به وسیله آلوده شدن دست به آن به نواحی دیگری همچون چشم و یا بینی منتقل گردد.

 

چرا درمان قطعی برای سرماخوردگی وجود ندارد؟

در دهه ۵۰ میلادی، هنگامی که دانشمندان راینو ویروس ها را کشف کردند، جستجوی درمانی برای سرماخوردگی آغاز گردید. از آن جایی که راینو ویروس ها بالای ۷۵ درصد در بزرگسالان یافت شدند، آن ها تصمیم به بررسی و تحقیق پیرامون آن کردند. پیتر بارلو، متخصص ایمونولوژیت در دانشگاه ناپیر ادینبورگ می گوید: چالش اصلی با راینو ویروس ها تعداد نوع و سویه های در گردش آن است. حداقل ۱۶۰ سویه مختلف یا سروتیپ های مختلف راینو ویروس وجود دارد. بنابراین، ایجاد واکسن یا دارویی که تمام ۱۶۰ گونه را هدف قرار دهد، دشوار است.

راینو ویروس، باکتری یا قارچ است؛ این کشف در دهه ۱۹۹۰ در مورد سرماخوردگی رخ داده است که بیش از ۱۶۰ نوع از آن، دانشمندان را برای تهیه واکسن برای تمامی آن ها محدود کرد. این موضوع قابل درک بود؛ چرا که واکسن های ساده برای واکسینه کردن در برابر یک نوع شناخته شده بودند. ایده ایجاد واکسن برای تمامی آن ها غیر عملی و گران به نظر می رسید. به خصوص با توجه به این موضوع که در اکثر موارد طی چند روز سرماخوردگی به طور طبیعی از بین می رود.

 

های خانگی برای سرماخوردگی

 

مطلب پیشنهادی: ۸ روش طبیعی جلوگیری از سرماخوردگی

 

مراحل سرماخوردگی

همان طور که بیان گردید، بیشتر افراد طی ۷ تا ۱۰ روز از سرماخوردگی بهبود می یابند. برخی دیگر به دلیل قویتر بودن سیستم ایمنی بدن می توانند با ویروس سریعتر مبارزه کنند. اگر سایر موارد مرتبط با سلامتی درگیر شوند ممکن است فرد کمی بهبود یابد. با این وجود، سرماخوردگی یک بیماری جدی نیست. اجاره دهید نگاهی به مراحل مختلف سرماخوردگی و سیر این بیماری بیندازیم:

 

مرحله ۱- روز ۱ تا ۳

سه روز اول شروع این بیماری، شما علائمی را که در بالا اشاره کردیم متوجه خواهید شد. در این روزهای ابتدایی، این ویروس از طریق ذرات معلق در هوا و اشیا آلوده انتقال می یابد. برای جلوگیری از انتقال این ویروس به دیگران توصیه می کنیم موارد زیر را رعایت کنید:

– در صورت امکان در خانه بمانید و در مکان عمومی مانند محل کار و مدرسه ظاهر نشوید.

– از دست دادن، بوسیدن و بغل کردن اعضا خانواده و دوستان خودداری کنید.

– دستان خود را به طور مرتب با آب و صابون بشویید.

– در هنگام عطسه و یا سرفه از دستمال و یا آرنج خود استفاده کنید. بلافاصله دستمال را دور بیندازید و دستان خود را بشویید.

– از مصرف آنتی بیوتیک ها خودداری نمایید؛ زیرا این یک بیماری ویروسی است و آنتی بیوتیک ها نه تنها کمکی نمی کنند بلکه باعث بدتر شدن اوضاع می گردند. شما به سادگی می توانید این بیماری را از بین ببرید و درمان را با داروهای خانگی که در زیر به آن ها اشاره می کنیم ادامه دهید تا به این ترتیب بدن شما نیز توانایی مبارزه با آن را داشته باشد.

 

مرحله ۲- روز ۴ تا ۷

در چند روز آینده علائم شما همچنان ادامه می یابد. اگرچه این ویروس مسری است اما نسبت به روزهای اول بیماری احتمال سرایت آن به دیگران کمتر شده است. دستورالعمل های مرحله اول را همچنان ادامه دهید و از داروهای خانگی توصیه شده نیز برای کاهش علائم بیماری و بهبودی سریع تر استفاده نمایید.

 

مرحله ۳- روز ۸ تا ۱۰

شایع است که سرماخوردگی تا ۱۰ روز ادامه می یابد. این دو روز را نیز شما همچنان سرفه می کنید و احتمالا گرفتگی دارید. که برای رفع آن نیز درمان های خانگی برای سرفهبسیار موثر هستند! با این وجود، اکثر افراد علائم شدید را تا روز ۸ بیماری دارند؛ در این مرحله ویروس بسیار ضعیف است، اگرچه همچنان مسری است اما نسبت به روزهای اولیه احتمال سرایت آن کمتر است.

در این مرحله اگر احساس می کنید بهبودی حاصل شده و می توانید در مکان های عمومی ظاهر شوید با رعایت نکات عنوان شده به کار خود ادامه دهید تا از آلوده شدن دیگران نیز جلوگیری شود. اگر علائم بعد از ۱۰ روز ادامه یافت، بهتر است به پزشک مراجعه و مشورت نمایید.

 

بهترین داروهای خانگی برای سرماخوردگی

اگرچه سرماخوردگی خیلی خفیف هم باشد با این وجود آزاردهنده است و زندگی روزمره را دچار اختلال می کند. در ادامه چند راه درمانی ساده را عنوان می کنیم که همگی به شما کمک می کنند تا هر چه سریعتر از شر سرماخوردگی خلاص شوید:

– هیدراته بمانید: آب گرم، آب میوه طبیعی، سوپ و آب بنوشید. این امر به نرمی مخاط بینی و تسکین احتقان کمک می کند. مایعات گرم بسیار موثر می باشد. از نوشیدن نوشیدنی های کافئین دار مانند قهوه و نوشابه خودداری نمایید. زیرا سبب کاهش آب بدن می شوند.

 

درمان های طبیعی خانگی برای درمان سرماخوردگی

 

– استراحت کنید: بدن شما باید بهبود یابد و برای این کار نیاز به فرصت دارد. از انجام ورزش سنگین و یا کارهای با مشغله زیاد خودداری نمایید. طول دوره سرماخوردگی، احساس خستگی دارید؛ بدن شما از شما می خواهد استراحت کند تا بتواند با این ویروس مبارزه کند.

– غرغره کردن: برای تسکین گلودرد، می توانید ۱/۴ تا ۱/۲ قاشق چایخوری نمک را در یک لیوان ۸ انسی آب گرم مخلوط و غرغره کنید. پیش از این نیز در مطلبی تحت عنوان آب لیمو عسل، نوشیدنی معجزه آسا! یکی از مزایای این نوشیدنی را به صورت ناشتا درمان عفونت گلو دانستیم.

– هوا را مرطوب نگه دارید: مرطوب بودن هوا به تسکین احتقان کمک می کند. از یک دستگاه بخور خانگی استفاده نمایید.

– دوش یا حمام آب گرم: گرفتن دوش آب گرم به رطوبت رسانی و تسکین احتقان کمک فراوانی می کند. تمیز بودن بدن به شما احساس بهتری می دهد.

– یک مکمل مناسب مصرف نمایید: بیشتر افراد از مکمل هایی برای کمک به رژیم تعذیه ای خود استفاده می کنند. این مساله در زمان بیماری از اهمیت بیشتری برخوردار است. مصرف مکمل حاوی جند نوع ویتامین موردنیاز بدن را در زمان بیماری نیز ادامه دهید. به این ترتیب، به مبارزه با ویروس کمک زیادی می کنید. فراموش نکنید که این کار را با یک رژیم غذایی سالم همراه کنید.

– بینی خود را ماساژ دهید: این کار ممکن است عجیب باشد اما مطالعات نشان داده است ماساز بینی به رفع احتقان بینی کمک کند و شما را از برخی علائم سرماخوردگی نجات دهد. برای گرفتن بهترین نتیجه، سعی کنید این کار را در هنگام گرفتن دوش آب گرم انجام دهید.

حتی اگر سرماخوردگی بسیار آزاردهنده باشد، طبیعتا طی ۱۰ روز از بین می رود. استفاده از این درمان های خانگی به شما کمک می کند تا سریعتر از شر سرماخوردگی خلاص شوید. به یاد داشته باشید که استراحت زیادی داشته باشید؛ بدن برای مقابله با این ویروس به انرژی زیادی نیاز دارد. اگر هرگونه علائم غیر عادی را تجربه کردید حتما به پزشک مراجعه نمایید.

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب
این نظر توسط سینما در ماشین با ایرانتیک در تاریخ 1399/03/13 و 0:06 دقیقه ارسال شده است

سینما در ماشین
https://www.irantic.com/car-cinema
من بابت سایت خوبتون ممنون هستم. ایرانتیک جدیدا ویژگی جدیدی آورده که توسط آن میتونیم با ماشین بریم داخل سینما و فیلم سینمایی رو از داخل ماشین ببینیم. اینجوری هم راحت تریم هم بهداشتیه هم خوراکی میتونیم سینما ببریم با خودمون.سینما ماشین بهترین کاری که کرده اینه که صدای سینما هم دست خودمون هست و میتونیم از رادیو ماشین صدای سینما رو پلی کنیم.
شهرهای تهران و کرج و قم و شیراز و مشهد و اصفهان و احتمالا تبریز هم سینما ماشین رو دارن میارن. کلا خیلی حال میده این سینما در ماشین .
پیشنهاد میکنم ی بار امتحانش کنید...
سایت ایران تیک یک سایت هست که با ادرس irantic.com در دسترس هست و بلیت سینما و بلیط کنسرت و بلیط تئاتر رو میتونید ازش تهیه کنید. قیمت بلیط ها با تخفیف ویژه هستند.


کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 101
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 2
  • آی پی دیروز : 16
  • بازدید امروز : 4
  • باردید دیروز : 133
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 171
  • بازدید ماه : 154
  • بازدید سال : 2,800
  • بازدید کلی : 36,217